twitter instagram YouTube

2022-04-01
Erasmus + Akcja Kluczowa 2 – Partnerstwa na rzecz doskonałości: CENTRA DOSKONAŁOŚCI ZAWODOWEJ

Erasmus + Akcja Kluczowa 2 – Partnerstwa na rzecz doskonałości: CENTRA DOSKONAŁOŚCI ZAWODOWEJ

Akcja ta przyczynia się do stopniowego tworzenia i rozwoju międzynarodowych sieci współpracy centrów doskonałości zawodowej, przyczyniając się do tworzenia ekosystemów umiejętności na rzecz innowacji, rozwoju regionalnego i włączenia społecznego. Nabór wniosków trwa do 7 września 2022r.

ORGANIZATOR: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. Narodowa Agencja Programu Erasmus + i Europejskiego Korpusu Solidarności

O PROGRAMIE: Inicjatywa dotycząca centrów doskonałości zawodowej wspiera podejście oddolne do doskonałości zawodowej, angażując szerokie grono lokalnych zainteresowanych stron. Umożliwia ona instytucjom kształcenia i szkolenia zawodowego szybkie dostosowanie oferty w zakresie umiejętności do zmieniających się potrzeb ekonomicznych i społecznych, w tym do transformacji cyfrowej i ekologicznej. Centra doskonałości zawodowej działają w danym kontekście lokalnym, stanowiąc podstawę ekosystemów umiejętności na rzecz innowacji, rozwoju regionalnego i włączenia społecznego, współpracując jednocześnie z centrami doskonałości zawodowej w innych krajach w ramach międzynarodowych sieci współpracy.

Zapewniają one możliwości kształcenia zawodowego podstawowego osób młodych oraz ustawicznego kształcenia w celu podnoszenia i zmiany kwalifikacji osób dorosłych dzięki elastycznej i terminowej ofercie szkoleniowej, która odpowiada potrzebom dynamicznego rynku pracy w kontekście transformacji cyfrowej i ekologicznej. Działają one jako katalizatory lokalnych innowacji w biznesie, dzięki ścisłej współpracy z przedsiębiorstwami, a w szczególności z MŚP.

Doskonałość zawodowa zapewnia wysoką jakość umiejętności i kompetencji, dzięki którym można znaleźć dobrą pracę i korzystać z możliwości rozwoju kariery zawodowej na wszystkich jej etapach, które to możliwości zaspakajają potrzeby innowacyjnej, sprzyjającej włączeniu społecznemu i zrównoważonej gospodarki.

CEL AKCJI: Akcja ta przyczynia się do stopniowego tworzenia i rozwoju międzynarodowych sieci współpracy centrów doskonałości zawodowej, przyczyniając się do tworzenia ekosystemów umiejętności na rzecz innowacji, rozwoju regionalnego i włączenia społecznego.

NA CO MOŻNA OTRZYMAĆ DOFINANSOWANIE:

Projekt musi obejmować odpowiednie wyniki powiązane z trzema następującymi klastrami:

  • co najmniej 3 działaniami wymienionymi w formularzu wniosku w grupie 1 – nauczanie i uczenie się,
  • co najmniej 3 działaniami wymienionymi w formularzu wniosku w grupie 2 – współpraca oraz partnerstwo, i
  • co najmniej 2 działaniami wymienionymi w formularzu wniosku w grupie 3 – zarządzanie i finansowanie.

Klaster 1 – Nauczanie i uczenie się

1.    Zapewnienie poszczególnym osobom umiejętności istotnych z punktu widzenia rynku pracy, w tym umiejętności niezbędnych do transformacji cyfrowej i ekologicznej, w ramach uczenia się przez całe życie i włączającego podejścia zapewniającego możliwości uczenia się osobom w każdym wieku, pochodzącym z różnych środowisk społeczno-ekonomicznych. Łączenie ofert kwalifikacji w zakresie kształcenia zawodowego podstawowego z ofertami szkolenia ustawicznego w celu podnoszenia i zmiany kwalifikacji (w tym mikrokwalifikacji), które są oparte na informacjach na temat umiejętności.

2.    Świadczenie usług poradnictwa oraz walidacja dotychczasowych efektów uczenia się i nabytych umiejętności.

3.    Opracowanie innowacyjnych programów nauczania, które koncentrują się zarówno na umiejętnościach technicznych, jak i kompetencjach kluczowych, przy jednoczesnym wykorzystaniu europejskich ram kompetencji i narzędzi pochodnych (np. DigComp, EntreComp , LifeComp, SELFIE WBL oraz Europejski Certyfikat Umiejętności Cyfrowych).

4.    Rozwijanie innowacyjnych i ukierunkowanych na osobę uczącą się metod nauczania i uczenia się, w tym interdyscyplinarnego, opartego na projektach uczenia się w oparciu o kompetencje, „fabryk nauki”, otwartych warsztatów, jak również zapewnianie możliwości mobilności międzynarodowej (w tym internacjonalizacji na miejscu), przy pełnym wykorzystaniu technologii cyfrowych, takich jak MOOC, symulatory, wirtualna rzeczywistość, sztuczna inteligencja itd.

5.    Wspieranie doskonałości osób uczących się poprzez działania zachęcające osoby uczące się w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego do odkrywania swojego potencjału w zakresie innowacyjności i kreatywności, co prowadzi do pozytywnego cyklu korzyści dla osób uczących się, nauczycieli i instytucji kształcenia i szkolenia zawodowego, która może włączyć najlepsze praktyki do regularnych programów.

6.    Rozwijanie modułowej i ukierunkowanej na osobę uczącą się oferty międzynarodowego kształcenia i szkolenia zawodowego zapewniającej uznawalność, a także przejrzystość, zrozumienie i możliwość przenoszenia osiągnięć w uczeniu się, w tym przez opracowywanie lub stosowanie mikrokwalifikacji i europejskich „podstawowych profili” zawodowych oraz wykorzystywanie narzędzia Europass Digital Credentials.

7.    Zapewnienie programów kształcenia i szkolenia zawodowego na wyższym poziomie, opracowanie elastycznych ścieżek oraz mechanizmów współpracy między instytucjami kształcenia i szkolenia zawodowego a instytucjami szkolnictwa wyższego.

8.    Inwestowanie w podstawowe i ustawiczne doskonalenie zawodowe nauczycieli i osób prowadzących szkolenia, w zakresie umiejętności pedagogicznych, technicznych, a w szczególności cyfrowych, w tym umiejętności niezbędnych w zakresie e-uczenia się i uczenia się na odległość, jak również wdrażania kultury jakości opartej na określonych systemach zarządzania.

9.    Ustanawianie solidnych mechanizmów zapewniania jakości zgodnych z europejskimi narzędziami i instrumentami, które mogą również obejmować działania na rzecz certyfikacji organizatorów kształcenia i szkolenia w oparciu o normy opracowane przez odpowiednie krajowe lub międzynarodowe organizacje normalizacyjne – np. ISO 21001 lub EFQM (zob. również Znak doskonałości w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego EVTA [ang. EVTA label for VET Excellence]).

10.  Ustanawianie skutecznych systemów informacji zwrotnej i monitorowania losów absolwentów, które umożliwiają terminowe dostosowanie oferty kształcenia do zmieniających się potrzeb rynku pracy.

Klaster 2 – Współpraca i partnerstwo

11.  Ustanawianie partnerstw biznesowo-edukacyjnych umożliwiających prowadzenie praktyk zawodowych, staży, prognozowanie umiejętności, dzielenie się sprzętem, wymianę kadry i nauczycieli między przedsiębiorstwami oraz centrami VET , w tym przystąpienie do paktu na rzecz umiejętności itd.

12.  Zapewnienie MŚP wsparcia technicznego, oceny potrzeb, narzędzi i metod, a także dostosowanych do potrzeb szkoleń w celu wsparcia ich ofert w zakresie praktyk zawodowych oraz podnoszenia/zmiany kwalifikacji.

13.  Tworzenie lub wspieranie inkubatorów przedsiębiorczości na potrzeby osób uczących się w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego w celu rozwijania ich umiejętności w zakresie przedsiębiorczości oraz inicjatyw w tej dziedzinie.

14.  Współpraca z lokalnymi MŚP za pośrednictwem centrów innowacji, ośrodków upowszechniania technologii, opracowywania prototypów i projektów w zakresie badań stosowanych z udziałem osób uczących się w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego oraz kadry prowadzącej tę działalność.

15.  Przyczynianie się do tworzenia i rozpowszechniania nowej wiedzy w ramach partnerstwa z innymi zainteresowanymi stronami, m.in. za pośrednictwem otwartych innowacji, prac badawczo-rozwojowych prowadzonych wspólnie ze szkołami wyższymi, przedsiębiorstwami i innymi instytutami badawczymi itd.

16.  Opracowywanie strategii internacjonalizacji kształcenia i szkolenia zawodowego, w tym strategii sprzyjających mobilności międzynarodowej (także mobilności wirtualnej) osób uczących się, nauczycieli i osób prowadzących szkolenia oraz liderów VET. Mogłyby one obejmować również prace przygotowawcze mające na celu ułatwienie mobilności, takie jak programy nauczania lub kursy w dziedzinie badań nad UE, aby ułatwić zrozumienie procesu integracji Europy i jej miejsca w zglobalizowanym świecie (np. inspirowane działaniami „Jean Monnet”).

17.  Organizowanie i aktywny udział w kampaniach i działaniach mających na celu zwiększenie atrakcyjności kształcenia i szkolenia zawodowego oraz wiedzy na temat możliwości życiowych i zawodowych, jakie dają kwalifikacje uzyskane w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego. Inicjatywy te mogłyby zachęcić więcej osób (w tym uczniów szkół podstawowych i średnich) do wykonywania określonych zawodów i wnieść wkład w Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych.

18.  Udział w krajowych i międzynarodowych konkursach umiejętności mających na celu zwiększenie atrakcyjności i doskonałości VET.

19.  Rozwijanie „międzynarodowych kampusów/akademii kształcenia i szkolenia zawodowego”. Ukierunkowane na uczniów szkół podstawowych, średnich i szkół zajmujących się kształceniem i szkoleniem zawodowym, nauczycieli i osób prowadzących szkolenia, liderów w instytucjach kształcenia i szkolenia zawodowego, związków zawodowych, a także dla osób rozważających podjęcie w przyszłości studiów zawodowych. Mogą się one dotyczyć konkretnych sektorów zawodowych, produktów lub usług, jak również złożonych wyzwań o znaczeniu społecznym i gospodarczym.

Klaster 3 – Zarządzanie i finansowanie

20.  Zapewnienie odpowiedniej autonomii, i skutecznego zarządzania na wszystkich poziomach z udziałem odpowiednich zainteresowanych stron, w szczególności przedsiębiorstw, izb, stowarzyszeń zawodowych i branżowych, związków zawodowych, władz krajowych i regionalnych oraz partnerów społecznych.

21.  Aktywne zaangażowanie w ogólne krajowe systemy zarządzania umiejętnościami oraz powiązanie z polityką zatrudnienia i polityką społeczną na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim.

22.  Współtworzenie ekosystemów umiejętności w celu wspierania innowacji, strategii inteligentnej specjalizacji, klastrów oraz sektorów i łańcuchów wartości (ekosystemów przemysłowych).

23.  Opracowywanie zrównoważonych modeli finansowych, łączących finansowanie publiczne i prywatne, a także działania generujące dochód.

24.  Wspieranie zainteresowania zagranicznymi projektami inwestycyjnymi dzięki zapewnieniu terminowego przekazywania umiejętności przedsiębiorstwom inwestującym lokalnie.

25.  Pełne wykorzystanie krajowych i unijnych instrumentów i środków finansowych. Mogą one obejmować wspieranie działań w zakresie kształcenia i szkolenia, mobilność osób uczących się i kadry, badania stosowane, inwestycje w infrastrukturę w celu modernizacji ośrodków kształcenia i szkolenia zawodowego za pomocą zaawansowanego sprzętu, wdrażanie systemów zarządzania w celu zapewnienia doskonałości i trwałości organizacji kształcenia i szkolenia zawodowego oraz świadczonych przez nie usług itp.

Celem centrów doskonałości zawodowej nie jest tworzenie nowych instytucji i infrastruktury VET od podstaw (choć mogą to robić), ale zrzeszanie grupy lokalnych/regionalnych partnerów, takich jak organizatorzy kształcenia zawodowego wstępnego i ustawicznego, instytucje szkolnictwa wyższego, w tym uczelnie nauk stosowanych i politechniki, instytuty badawcze, przedsiębiorstwa, izby, partnerzy społeczni, organy krajowe i regionalne oraz agencje rozwoju, publiczne służby zatrudnienia itp

KTO MOŻE SKŁADAĆ WNIOSKI:

Kto może złożyć wniosek? Wnioskodawcą może być dowolna organizacja uczestnicząca ustanowiona zgodnie z prawem w państwie członkowskim UE lub państwie trzecim stowarzyszonym z Programem. Organizacja ta składa wniosek w imieniu wszystkich organizacji zaangażowanych w dany projekt.

Jakiego rodzaju organizacje kwalifikują się do udziału w projekcie? Każda organizacja publiczna lub prywatna prowadząca działalność w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego lub w środowisku pracy i ustanowiona zgodnie z prawem w państwie członkowskim UE lub państwie trzecim stowarzyszonym z Programem lub dowolnym państwie trzecim niestowarzyszonym z Programem (zob. sekcja „Kraje uprawnione” w części A niniejszego przewodnika) może pełnić rolę partnera pełnoprawnego, podmiotu lub partnera stowarzyszonego.

Przykładowo takimi organizacjami mogą być:

  • Organizatorzy kształcenia i szkolenia zawodowego
  • przedsiębiorstwa, organizacje reprezentujące przemysł lub sektory,
  • Krajowe/regionalne organy ds. kwalifikacji
  • Instytuty badawcze
  • Agencje ds. innowacji
  • Organy ds. rozwoju regionalnego

Wyjątek: organizacje z Białorusi (region 2) nie kwalifikują się do udziału w tej akcji.

WYSOKOŚĆ DOTACJI: Maksymalna kwota dofinansowania UE na projekt wynosi 4 mln EUR.

TERMIN SKŁADANIA WNIOSKÓW: Wnioskodawcy muszą złożyć wnioski o dofinansowanie do dnia 7 września do godz. 17:00:00 (czasu obowiązującego w Brukseli).

TERMIN REALIZACJI ZADANIA: 4 lata

ŹRÓDŁO ORAZ DODATKOWE INFORMACJE:

Szczegółowe informacje można uzyskać na stronie internetowej organizatora konkursu: Erasmus plus - Zaproszenie do składania wniosków  oraz w Przewodniku po programie Erasmus+ na rok 2022, który w wersji polskiej dostępny jest tu: Erasmus+ Przewodnik po programie

KONTAKT:

Regionalne Punkty Informacyjne na lata 2021 – 2022 na terenie województwa wielkopolskiego:

  1. Kuratorium Oświaty w Poznaniu – Karolina Adamska – 780 386 020 - k.adamska@ko.poznan.pl
  2. Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Koninie - Przemysław Trawczynski - 601 498 634 - doradca2@cwrkdiz-konin.pl 
Opublikował: op@leszno.pl
Napisz do nas