2022-01-14
Erasmus + - Akcja kluczowa 2 – Budowanie potencjału w szkolnictwie wyższym – Erasmus +
Akcja w zakresie budowania potencjału w szkolnictwie wyższym wspiera projekty współpracy międzynarodowej, które opierają się na wielostronnych partnerstwach między organizacjami prowadzącymi działalność w dziedzinie szkolnictwa wyższego. Akcja ta wspiera adekwatność, jakość, modernizację i zdolność reagowania szkolnictwa wyższego w państwach trzecich niestowarzyszonych z Programem w odniesieniu do potrzeb odbudowy społeczno-gospodarczej, wzrostu gospodarczego i dobrobytu oraz reagowania na niedawne tendencje, w szczególności globalizację gospodarki, ale także regres w ostatnim czasie w zakresie rozwoju ludzkiego, niestabilność oraz rosnące nierówności społeczne, gospodarcze i środowiskowe, pogłębione przez pandemię COVID-19. Wnioskodawcy muszą złożyć wnioski o dofinansowanie do dnia 17 lutego do godz. 17:00:00 (czasu obowiązującego w Brukseli).
ORGANIZATOR: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. Narodowa Agencja Programu Erasmus + i Europejskiego Korpusu Solidarności
O AKCJI: Akcja w zakresie budowania potencjału w szkolnictwie wyższym wspiera projekty współpracy międzynarodowej, które opierają się na wielostronnych partnerstwach między organizacjami prowadzącymi działalność w dziedzinie szkolnictwa wyższego. Akcja ta wspiera adekwatność, jakość, modernizację i zdolność reagowania szkolnictwa wyższego w państwach trzecich niestowarzyszonych z Programem w odniesieniu do potrzeb odbudowy społeczno-gospodarczej, wzrostu gospodarczego i dobrobytu oraz reagowania na niedawne tendencje, w szczególności globalizację gospodarki, ale także regres w ostatnim czasie w zakresie rozwoju ludzkiego, niestabilność oraz rosnące nierówności społeczne, gospodarcze i środowiskowe, pogłębione przez pandemię COVID-19.
CEL AKCJI: W szczególności akcja ta:
- podniesie jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym w państwach trzecich niestowarzyszonych z Programem i zwiększy jego znaczenie dla rynku pracy i społeczeństwa;
- podniesie poziom kompetencji i umiejętności oraz zdolność do zatrudnienia studentów instytucji szkolnictwa wyższego państw trzecich niestowarzyszonych z Programem dzięki opracowywaniu nowych, innowacyjnych programów edukacyjnych;
- będzie promować edukację włączającą, równość, sprawiedliwość, niedyskryminację oraz upowszechnianie kompetencji obywatelskich w szkolnictwie wyższym w państwach trzecich niestowarzyszonych z Programem;
- udoskonali nauczanie, mechanizmy oceny pracowników i studentów instytucji szkolnictwa wyższego, zapewnianie jakości, zarządzanie, administrację, włączenie społeczne, innowacyjność, bazę wiedzy, zdolności cyfrowe i przedsiębiorcze, a także umiędzynarodowienie instytucji szkolnictwa wyższego w państwach trzecich niestowarzyszonych z Programem;
- zwiększy możliwości instytucji szkolnictwa wyższego, podmiotów odpowiedzialnych za szkolnictwo wyższe oraz właściwych organów państw trzecich niestowarzyszonych z Programem w zakresie modernizacji ich systemów szkolnictwa wyższego, w szczególności jeżeli chodzi o zarządzanie i finansowanie, przez wspieranie opracowywania, wdrażania i monitorowania procesów reform;
- poprawi szkolenie nauczycieli oraz ustawiczne doskonalenie zawodowe, aby wywrzeć wpływ na długoterminową jakość systemu edukacji w państwach trzecich niestowarzyszonych z Programem;
- będzie stymulować współpracę instytucji, budowanie zdolności i wymianę dobrych praktyk;
- będzie wspierać współpracę obejmującą różne regiony świata poprzez wspólne inicjatywy.
Akcja ta zapewni równość i włączenie, wzmocnienie systemu oraz budowanie zdolności, a także zagwarantuje w sposób przekrojowy w ramach akcji zdolność do zatrudnienia. Interwencje nie będą już poświęcone wyłącznie modernizacji samych programów nauczania, lecz powinny również uwzględniać administrację, zarządzanie oraz wzmacnianie gospodarczych i społecznych ekosystemów szkolnictwa wyższego w szerszym ujęciu. Uwzględnienie kwestii regionalnych, budowanie sojuszy i koalicji, wdrażanie pilotażowe nowych podejść i inicjatyw opartych na zaangażowaniu poszczególnych krajów będzie silnie wspierane. Wspieranie wdrażania Zielonego Ładu, zwiększanie zdolności technologii informacyjno-komunikacyjnych w państwach trzecich niestowarzyszonych z Programem oraz udział studentów w procesach planowania i uczenia się będą elementami przekrojowymi tej akcji. Zostaną zapewnione spójność, synergia i komplementarność z innymi istotnymi interwencjami Unii Europejskiej w tej dziedzinie.
ASPEKTY PROJEKTU:
- Aspekt 1 – Wspieranie dostępu do współpracy w szkolnictwie wyższym
- Aspekt 2 – Partnerstwa na rzecz transformacji w szkolnictwie wyższym
- Aspekt 3 – Projekty dotyczące reform strukturalnych
KTO MOŻE SKŁADAĆ WNIOSKI:
W przypadku aspektów 1 i 2: instytucje szkolnictwa wyższego, stowarzyszenia lub organizacje instytucji szkolnictwa wyższego ustanowione w państwie członkowskim UE lub państwie trzecim stowarzyszonym z Programem lub w uprawnionym państwie trzecim niestowarzyszonym z Programem. Instytucja składa wniosek w imieniu wszystkich organizacji uczestniczących zaangażowanych w dany wniosek.
Dodatkowo w przypadku aspektu 3: prawnie uznane krajowe lub międzynarodowe organizacje rektorów, nauczycieli lub studentów ustanowione w państwie członkowskim UE lub państwie trzecim stowarzyszonym z Programem lub w uprawnionym państwie trzecim niestowarzyszonym z Programem.
Wyjątek: organizacje uczestniczące z Białorusi (region 2), Syrii (region 3) i Federacji Rosyjskiej (region 4) nie mogą występować w charakterze wnioskodawców.
WYSOKOŚĆ DOTACJI:
Kwoty dofinansowania UE na projekt są następujące, w przypadku:
- aspektu 1 – Wspieranie dostępu do współpracy w szkolnictwie wyższym: 200 000 – 400 000 EUR na projekt
- aspektu 2 – Partnerstwa na rzecz transformacji w szkolnictwie wyższym: 400 000 – 800 000 EUR na projekt
- aspektu 3 – Projekty służące reformie strukturalnej: 800 000 – 1 000 000 EUR na projekt
TERMIN SKŁADANIA WNIOSKÓW: Wnioskodawcy muszą złożyć wnioski o dofinansowanie do dnia 17 lutego do godz. 17:00:00 (czasu obowiązującego w Brukseli).
TERMIN REALIZACJI ZADANIA:
Czas trwania projektu należy określić na etapie składania wniosku na podstawie celu projektu i rodzaju działań zaplanowanych na okres realizacji projektu. Jedynie w wyjątkowych okolicznościach można jednorazowo wydłużyć okres kwalifikowalności o 12 miesięcy, jeżeli nie jest możliwe, by partnerstwo sfinalizowało projekt w przewidzianym terminie.
- Aspekt 1 - Projekty mogą trwać 24 miesiące lub 36 miesięcy
- Aspekt 2 - Projekty mogą trwać 24 miesiące lub 36 miesięcy
- Aspekt 3 - Projekty mogą trwać 36 lub 48 miesięcy
ŹRÓDŁO ORAZ DODATKOWE INFORMACJE:
Szczegółowe informacje można uzyskać na stronie internetowej organizatora konkursu: https://erasmusplus.org.pl/aktualnosci/erasmus-2022-zaproszenie-do-skladania-wnioskow
KONTAKT:
Regionalne Punkty Informacyjne na lata 2021 – 2022 na terenie województwa wielkopolskiego:
1. Kuratorium Oświaty w Poznaniu – Karolina Adamska – 780 386 020 - k.adamska@ko.poznan.pl
2. Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Koninie - Przemysław Trawczynski - 601 498 634 - doradca2@cwrkdiz-konin.pl